-- تلاش آمریکا برای کسب مالکیت ویروس مرگبار

ماجرا این گونه است که دو دانشمند در هلند ویروس آنفلوآنزای پرندگان را ایجاد کرده اند که با پخش آن در فضای جوامع انسانی این بیماری مرگبار در جوامع انسانی به اپیدمی تبدیل می شود ، اکنون مشاجره ای بین مقامات آمریکایی و این دو دانشمند درباره این ویروس ایجاد شده است .


سرویس بین الملل - دو دانشمندی که ویروس بسیار خطرناک و کشنده آنفلوآنزهای پرندگان را تولید کرده اند ، می گویند که آمریکا نباید به خود اجازه دهد که مباحث مربوط به این نوع ویروس در انحصار خودش باقی بماند.


به گزارش «تابناک» ، «ران فوشر» و «اب اشتراوس» از مرکز تحقیقات پزشکی «اراسموس» در روتردام هلند گفته اند که آنان توصیه هیات مشاوران ملی امنیت زیستی آمریکا را پذیرفته است .


این هیات به این دو دانشمند سوئدی توصیه کرده است که نتایج تحقیقات خود را که با هزینه مالی این هیات انجام شده است را منتشر نکنند چرا که ممکن است یافته های آنان مورد سوء استفاده تروریست ها قرار گیرد.


در همین ارتباط «بلفاست تلگراف» ، گزارش داده است که این دو دانشمندان در عین حال معتقدند که این درست نیست که یک بحث علمی بسیار مهم که بر سلامت کل جهان تاثیر دارد در اختیار یک کشور قرار گیرد و یا یک کشور برای آن تصمیم بگیرد.


آنان همچنین افزوده اند که نمی دانند که نظر گروهی از دانشمندان در سراسر جهان هم بر این باشد که یافته ها آنان منتشر نشود ، مگر اینگه گروهی از دانشمندان در سراسر جهان در این باره فراخوانده شوند و تصمیم بگیرند . تصمیمی که ممکن است مغایر تصمیم آمریکایی ها باشد.


یک گزارشگر مستقل در ماه دسامبر گزارش داد که این دو دانشمندان نوعی ویروس آنفلوآنزای پرندگان را آزمایش کرده اند که با استفاده از آن می توان یک بیماری فراگیر آنفلوآنزا در بین انسان ها ایجاد کند .


این آزمایش جدید می تواند برای تولید واکسن این نوع بیماری و پیشگیری از آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد ، اما در عین حال افراد و حتی دولت هایی که به کارهای تروریستی مشغول هستند ، می توانند از این ویروس برای عملیات تروریستی استفاده کنند . این ویروس هم در تماس افراد و هم از طریق پخش در هوا ، انتقال داده می شود و پخش این ویروس به ویژه در مناطق پرتراکم در آسیا و خاورمیانه بسیار خطرناک است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا